”Vi ska ta tag i vår närvaro på sociala medier och bli bättre på att uppdatera vår hemsida, det är bara väldigt mycket att göra just nu…”

Detta är ingen ovanlig mening, det är högsäsong, årsbokslut, nya kunder och andra projekt som kommer mellan. Varför ska man egentligen ta sig tid att prioritera sina digitala kanaler när det alltid finns något annat att göra?

 

Syns man inte, finns man inte

Gäller såklart även i den digitala världen. Kunder blir mer och mer flexibla, den tidigare varumärkeslojaliteten byts mot krav på snabba leveranser, många valmöjligheter och andra bekvämligheter som tidigare inte spelade någon roll. Det handlar om att synas och höras även för sina befintliga kunder och påminna dem om sin existens och erbjudanden.

Kopplingar mellan sociala medier som Facebook och Instagram är viktiga för slutkundsföretag, medan Linkedin är en viktig koppling mot företagskunder. Många kunder använder sociala medier för att verifiera ett företags tillförlitlighet, storlek och närvaro. Har man då inga sociala medier, eller sociala medier som är inaktiva speglas det tillbaka på ett negativt sätt. Det är därför viktigt att ha ett tydligt fokus och en strategi med sin digitala närvaro. Men det är lika viktigt att man arbetar kontinuerligt efter strategin och inte bara stoppar ner den i en låda.  

Digital Närvaro

Så varför ska man egentligen ta sig tid att prioritera sina digitala kanaler när det alltid finns något annat att göra?

Digital Marknadsföring kan vara ett vilseledande begrepp när det kommer till att synas i digitala medier. Vi på INVOLVUS har valt att istället prata om Digital närvaro. Det blir allt viktigare att vara konstant närvarande digitalt snarare än att se det som en tillfällig marknadskampanj. Innehållet som publiceras ska fortfarande vara genomtänkt och strukturerat, det är viktigt att ha en tydlig strategi och tydliga mål med sin närvaro. Om man ser på den digitala närvaron som man gör på den fysiska – hur tänker ett företag när man öppnar en butik mitt på paradgatan i en storstad eller i den nya gallerian?

Det finns en tydlig strategi och tydliga mål med positioneringen, kostnader är noga inräknade och vägs upp mot eventuella vinster och exponering. Exakt samma gäller för sociala medier och den digitala närvaron – man öppnar inte en butik och tänker att det rullar på allt eftersom. Kampanjer är planerade, placeringen av produkter, inredningen, skyltfönstren och hur man lockar kunder till butiken  är planerat och utstuderat – och varför ska det vara annorlunda när det kommer till de digitala skyltfönstren?

Frågor att ställa sig innan man startar upp ett konto på sociala medier för sitt företag:

När man väl har tagit beslutet att prioritera den digitala närvaron är det viktigt att man väljer rätt medier. Det är inte bara att starta upp en företagssida på en social media och sedan uppdatera den någon gång om året. Vi har sammanfattat ett par av de frågor som vi ställer till våra kunder för att hjälpa dem i valet och delar med oss av dem till er! 

  1. Finns mina kunder här?
  2. Finns det kapacitet och intresse att driva utvecklingen av vår företagssida?
  3. Kan jag komma på fem inlägg som kan intressera mina kunder?
  4. Kan jag hålla min sida intressant och aktuell i längre än två månader?
  5. Vem ansvarar för inlägg och uppföljning?
  6. Vad är syftet med att starta en sida?
  7. Gynnar detta mina kunder?
  8. Hur gynnar detta mitt varumärke?
  9. Hur ser det ut bland mina konkurrenter?

När ni har tagit beslutet om vilken eller vilka medier som ni vill använda er av är det viktigt att hålla dessa uppdaterade med intressant content! Ni sätter ribban från start, spring inte för fort i början och fall platt efter en månad eller två när det inte är lika spännande med den nya kanalen. Era kunder förväntar sig kvalitet, ge dem det. 

Vad är nästa steg?

Hur ska man egentligen tänka när man startar upp en ny media eller tar fram en ny hemsida? Vilka strategier och planer har man? Vi på INVOLVUS stöttar våra kunder med att framtidssäkra verksamheter genom digitala medel och IT som stöd. Numera erbjuder vi även stöttning i den digitala närvaron, vi hjälper er med att ta fram en strategi och arbetar med uppföljning för att säkerställa effekterna, vi hjälper er att prioritera rätt!