Del 3 av 5 – Valet av implementationspartner och förvaltare av affärssystemet.

 

Det finns mycket att tänka på när man ska byta affärssystem. Därför listar vi våra bästa tips kring vad man ska tänka på när det är dags för valet av partner vid affärssystemsbyte. Detta är en artikelserie i fem delar som syftar till att kortfattat och övergripande beskriva några viktiga steg att ta när ett bolag ska se över sin systemkarta och byta ut själva hjärtat, affärssystemet. Affärssystemet är oftast navet i hela systemlandskapet och det system som ska hålla mest grunddata; därmed är det oftast master för de övriga systemen.

Det här är den tredje artikeln i ordningen som kommer gå igenom vad man bör tänka på när man ska välja implementationspartner. Nästa artikel kommer handla om vad man ska tänka på i själva implementationen och den sista delen kommer ta upp tankar kring förvaltning av det nya systemet. Vill du läsa de första två artiklarna kring förarbetet före du väljer system och valet av system, hittar du dem här: Del 1  & Del 2. 

Nu har ni valt system, eller ni har i alla fall en aning om vilket system det är ni vill ha. Då är det dags att börja fundera på vilken partner som ni ska välja för införandet. Kanske har ni två partners som ni väljer mellan för implementation av samma systemlösning? Oavsett hur många partners ni väljer mellan eller som erbjuder den lösning som ni vill ha så finns det några nyckelvärden att fundera över i utvärderingen inför valet.

Har partnern erfarenhet av er bransch?

Ni som bolag har säkerligen värden och funktioner som gör er unika. Men: bolag i samma bransch differentieras med små KPIer. Det kan vara bättre servicegrad, högre kvalitet eller geografisk närhet. Dock är det sällan något av de grova penseldragen som skiljer er åt. Ni kommer garanterat att gynnas av att anlita någon med erfarenhet av liknande företag.

Det första tipset är därför att se till så att er affärssystemspartner har branschkunskap! Själva produkten de säljer har utvecklats med funktioner för att passa er och er bransch. Detta kan vara vinstavräkning för projektorienterade bolag, varianter för bolag inom mode, grafisk maskinplanering för tillverkande företag, för att lista några exempel. Om ni tittar på andra kunder implementatören arbetar med så är det förhoppningsvis bolag inom er bransch, som fungerar bra.

En sådan partner kommer att ha två viktiga kärnämnen:

  • Tilläggslösningar och tredjepartsprodukter som passar er.
  • Konsulter och experter med specifik erfarenhet av att göra vardagen lättare för kunder som er.

Konsulteamet

Nu när vi ändå nämner konsulter här ovan är det lika bra att lyfta vikten av att det fungerar mellan er.  Ni kommer spendera en stor del av er vakna tid med konsulten under implementationsprojektet och det är därför viktigt att ni fungerar tillsammans. Med detta sagt är vi inga förespråkare av att detaljgranska konsulters CVn. Istället tror vi på att säkerställa att åtminstone delar av projektteamet är involverade i införsäljningsprocessen mot er som kund. Genom detta får ni möjlighet att träffas och bilda en uppfattning om personkemin. Dessutom får ni en chans att säkerställa hur överlämningen från partnerns säljteam till implementationsteamet går till. Det här är något som är oerhört viktigt för att få en enhetlig leverans från er blivande samarbetspartner.

Support och eftermarknad

Det första tipset är att noggrant kolla över att supportorganisationen och avtalet ni skriver passar er och era förväntningar. Se till att ni betalar för det ni faktiskt kommer använda och att nivåerna på tillgänglighet och servicegrad är vad ni förväntar er.

Nästa tips, som är mycket viktigare, gäller att uppmärksamma er på hur bolaget jobbar med löpande kundutveckling. Hur får ni ta del av produktens kommande versioner? På vilket sätt blir ni informerade om status på tilläggslösningar och annan utveckling i branschen? Hur prioriterar partnern er när implementationsprojektet är slut för att säkerställa att ni får den uppmärksamhet ni behöver för kommande förbättringar? Ett system är levande i säkert 10 år – se till att få ut det mesta av det under hela livslängden!

Missa inte den näst sista delen av artikelserien om vad man ska tänka på när man byter affärssystem som släpps nästa fredag!

Vill ni veta mer eller ha stöd i ert projekt?
Kontakta oss så berättar vi mer!